Assessment Center to jedno z wielu narzędzi rekrutacyjnych, które ma na celu ocenę kompetencji kandydata ubiegającego się o posadę lub pracownika przeznaczonego do awansu. Od wyniku tej oceny może zależeć przyjęcie do pracy i/lub opracowanie spersonalizowanego planu rozwoju i ścieżki kariery. Dzięki tej metodzie firma sprawdza, czy cechy osobowościowe i predyspozycje ocenianej osoby przystają do wymogów danego stanowiska. W trakcie sesji Asessment Center bada się między innymi cechy przywódcze, umiejętność pracy w zespole, kreatywność, odporność na stres oraz zdolność planowania i organizacji. Najczęściej Assessment Center składa się z dwóch części-grupowej i indywidualnej.
W trakcie zadania grupowego, kandydat lub pracownik przeznaczony do awansu bierze udział w dyskusji a rekruterzy uważnie obserwują jego interakcje z pozostałymi uczestnikami. Na tym etapie kluczowe znaczenie ma rozpoznanie roli, jaką oceniana osoba odgrywa w grupie, czy zachowuje się jak naturalny lider, nadając kierunek dyskusji, zdobywając posłuch u innych i ich aprobatę dla forsowanych przez siebie rozwiązań, czy też przyjmuje postawę słuchacza, który bez szemrania podporządkowuje się autorytetowi lidera. Zwraca się także uwagę na sposób, w jaki uczestnik sesji odnosi się do innych i na to, jak współpracuje z zespołem i jakich argumentów używa, aby przeforsować swoje pomysły i osiągnąć wysoką pozycję w grupie. Dzięki temu ćwiczeniu można zidentyfikować osoby, które nadają się na stanowiska kierownicze wymagające silnie rozwiniętych cech przywódczych oraz interpersonalnych. Pozytywne przejście tego etapu często oznacza awans w strukturze firmy.
Podczas zadania indywidualnego uwaga oceniających koncentruje się na zgoła innych umiejętnościach, takich jak analityczne myślenie, kreatywność, sprawne planowanie i organizacja pracy. Osoba oceniana musi rozwiązać skomplikowany problem albo przedstawić plan usprawnienia dotychczasowej procedury lub procesu, mieszcząc się w ściśle wyznaczonych ramach czasowych. To zadanie zwykle można podzielić na kilka kroków. Pierwszy krok polega na wykryciu i przeanalizowaniu rzeczywistych przyczyn źródłowych problemu. Następnie można zastanowić się nad optymalnym rozwiązaniem i określić plan działania z podziałem na etapy i z przybliżonymi terminami realizacji. Tutaj bardzo przydają w się umiejętności logicznego myślenia, zarządzania czasem oraz priorytetyzacji zadań, jak również odporność na presję czasową. Skutecznym narzędziem, które można wykorzystać w celu rozwiązywania problemów i usprawniania procesów, jest tak zwana analiza SWOT polegająca na identyfikacji mocnych i słabych stron przedstawianych rozwiązań lub udoskonaleń oraz związanych z nimi szans i zagrożeń.
Po zakończeniu Assessment Center oceniający sporządzają protokół z sesji, w którym przedstawiają rezultaty oceny oraz własne wnioski, wskazując zarówno mocne strony uczestnika jak i obszary wymagające poprawy. Ten dokument zostaje przekazany ocenianemu kandydatowi i/lub pracownikowi oraz jego bezpośredniemu przełożonemu.