Jednym z najprostszych sposobów założenia własnej firmy jest zakup funkcjonującej sieci. Mamy tu do czynienia ze względnie niewielkim ryzykiem niepowodzenia w prowadzeniu działalności gospodarczej. Dlaczego? Rozwojem produktu lub usługi zajęła się już wcześniej firma, od której kupujemy licencję. Tak więc założenie firmy w ramach franczyzy może dać nam szansę, aby stać się szefem firmy o małym ryzyku fiaska.
Kupując licencję, musimy rozumieć, iż sukces firmy w dużej mierze zależy od naszej ciężkiej pracy i pozyskanych umiejętności w prowadzeniu biznesu. Tak jak każdy biznes, franczyza ma zarówno plusy, jak i minusy. Najpierw jednak poznajmy definicję franczyzy.
Co to jest franczyza?
Franczyza jest to prawnie ustalona umowa pomiędzy jednym niezależnym w sensie prawnym i finansowym przedsiębiorstwem a nami. Dzięki takiej umowie możemy korzystać z nazwy handlowej i znaku towarowego oraz dostaw usług bądź produktów przez dane przedsiębiorstwo. Zobowiązani jesteśmy do uiszczenia opłaty licencyjnej i przestrzegania wszelkich warunków wyszczególnionych przez licencjodawcę w umowie franchisingowej.
Typowymi przykładami firm, w których występuje franchisingowa forma współpracy, są: sieci restauracji szybkiej obsługi, centra fitnessu, sklepy spożywcze i wielobranżowe. Zakres usług jest więc raczej szeroki. Czego powinniśmy szukać w dobrej franczyzie i na czym polegają negatywne elementy tego typu biznesu?
Cechy dobrej franczyzy.
Jeżeli firma, którą wybraliśmy, aby wejść we współpracę, oferuje wypróbowany na rynku produkt lub usługę to możemy się spodziewać, że rozwinięcie biznesu z taką firmą będzie opłacalne. Korzyścią w tym wypadku jest to, że nasz licencjodawca jest odpowiedzialny za rozwój produktu lub usługi, utrzymanie norm i zapewnienie kontroli jakości. Ponadto musi on nam zapewnić dostęp do pomocy, niezbędnych rad i odpowiednich szkoleń. Jeżeli firma organizuje działania marketingowe i reklamowe, również dobry współpracownik na bieżąco nas o nich informuje. Są jednak minusy takiej współpracy. Warto o nich wspomnieć.
Czy mamy wpływ na rozwój firmy?
Jest mało prawdopodobne, że jako licencjobiorcy będziemy mieli decydujący głos w sprawie rozwoju i wprowadzenia na rynek nowych usług lub produktów. Nie będziemy zwolnieni jednak z udziału w wydatkach na marketing i kampanie reklamowe, na których przebieg i tak nie będziemy mieli wpływu.
Następną sprawą jest brak wpływu na dobór innych uczestników sieci. Jeżeli nawet będziemy przekonani, że są oni mało kompetentni i nieodpowiedni, musimy zachować to dla siebie. Pozytywną kwestią może być to, że jeżeli w umowie przewidziano odpowiedni zapis, wówczas – na określonym obszarze – to my możemy królować z naszym punktem franczyzy.
Musimy ponieść koszty.
Tak więc są plusy i minusy wejścia w firmę w ramach sieci franchisingowej. Po przeanalizowaniu za i przeciw sami zdecydujmy, czy projekt naszego biznesu pozwoli nam utrzymać się finansowo i czy będziemy dysponować odpowiednimi środkami na pokrycie niezbędnych kosztów. Pytań rodzi się wiele, ale tylko działanie i czas pokaże nam, czy dokonaliśmy mądrych i trafnych wyborów.